Angst in moederschap

Je relatie met angst en je kind

Angst in moederschap

Herinner je je nog dat laatste uur voordat je kind de nacht in ging om lang te slapen? Jouw vermoeidheid en het huilen van je kind? Jouw verlangen naar nachtrust en doorslapen van je kind?

Als je kind eenmaal sliep, hoopte je dat de avond en nacht van jou was en je kon ontspannen en uitrusten van de dag.

 

Misschien liep je wel op je tenen door het huis. Uit angst dat je kind wakker werd. Als je zelf naar bed wilde, liep je samen met je geliefde op je tenen door de slaapkamer waar jullie en je kind sliepen en viel je het liefst direct in slaap. Herinner je je dat gevoel nog?

 

Als je het gevoel herkent, of nu in die situatie met je kind bent, deel ik graag met je wat je kunt doen om deze situatie met je kind te veranderen. Door 1 cruciale stap te zetten.

Kinderen hebben de basisbehoefte erbij te horen. In jullie gezin, in de klas, in de groep, bij jou als vader of moeder. Precies om wie ze zijn. Heel. Dit gevoel geef je door echt naar je kind te kijken en luisteren, je in te leven, te helpen waar het moeilijk is, creativiteit te oefenen en vooral te genieten van dat wat er te vieren is.

 

Als je bang bent dat je kind ‘s nachts wakker wordt, herinner je dan dat je kind zich erbij wil horen voelen. Je kind herkent de geluiden die horen bij de nacht. Jouw lach, voetstappen, de geluiden uit de keuken. De geluiden geven veiligheid.

Als ouder hoef je niet op je tenen door het huis te sluipen. Dat maakt je kind hyper alert en soms ook angstig. Het gevoel alsof er niemand is en je alleen gelaten bent.

Angst in moederschap

De stap die je zelf kunt zetten om verandering te brengen, is zachte, ontspannen geluiden géven. Zo kan je kind in alle rust afdalen in een diepe slaap van geborgenheid.

 

Je kunt bij je kind de kamer inlopen en diep ademen. Wat zie je? Roer met een lepel in je kom met thee. Hoort je kind dit? Wandel eens door de kamer, pak iets wat je nodig hebt. Lach en geniet als je in de keuken zit. Wat gebeurt er?

 

Niks? Mooi.

Wakker? Mooi, dan kun je oefenen.

 

Troost als je kind wakker schrikt. Moeder of vader als je angst voelt. Zorg dat je thuis bent voor jezelf, zodat je kind zich niet alleen voelt. Zeg hardop dat je er zal ZIJN, voor je kind.

Dat helpt.

 

Met al mijn liefde, Marianne Oude Nijhuis ©

14-12-2017

 

Als jij bang bent dat de ontwikkeling, verbinding en tijd met je kind en jezelf je door de vingers glipt, wil ik je uitnodigen voor het 1-op-1 programma MOEDERSCHAP. 

 

 

Ik verheug me erop je welkom te heten in het landschap van moederschap met verbinding, empathie, compassie, speelsheid, zeeën van tijd, creativiteit, ontspanning, je goed voelen, lichtheid, verdieping en er gewoon mogen zijn. In dit landschap is de plek waarin verbinding, plezier en hechting met je kind jouw vorm krijgt. 

Als je je vóór 31 december 2017 opgeeft, ontvang je bij de magische sessie met je kind op het strand, de fotoshoot als cadeau er bij. Alle ouders die de magische sessie met het beeldverhaal van de fotoshoot bij mij hebben ontvangen, hebben een enorme transformatie doorgemaakt. De plekken hiervoor zijn beperkt.  

De meest simpele manier is me al je vragen te stellen door me te schrijven. En ja, dat mag ook op zondagmorgen of ergens middernacht. Binnen het ritme van mijn gezin, gezondheid en bedrijf zorg ik dat je van me hoort.

 

Met al mijn liefde, Marianne